Onderbouw - groep 1,2,3

Verras je kleuter met een voorleesfeest of de prentenboekenparade. De kanjers in groep 3 kunnen al wat lezen en gaan aan de slag met de boekensushi. Met vakantielezen blijft hun leesniveau op peil.

Hier vind je een overzicht van ons educatief aanbod voor groep 1, 2 en 3 van de basisschool.

Leesbevordering

leesbevordering

Groep 1 en 2

• Prentenboekenparade
    De Leesconsulente komt langs met een kist vol prentenboeken. Al dansend en springend beleven we verschillende prentenboeken én praten we over wat we zien.
  • Voorleesfeest tijdens Nationale Voorleesdagen
    Tijdens de Nationale Voorleesdagen komen we langs met een echt voorleestfeestje waarbij het Prentenboek Rinus centraal staat.

Groep 3

• Boekensushi
    Een leuke en inspirerende boekpromotieles voor leerlingen van groep 3 en 4. De leesconsulente komt langs en maakt kinderen (nog) enthousiast(er) over boeken!
  • Vakantielezen 2025
    Vakantielezen start met een leesprogramma in de klas. Na de meivakantie gaan de kinderen uit groep 3 en 4 lezen in de klas. Op een landkaart houden ze bij waar ze door te lezen allemaal 'zijn geweest'. Van het Dierenrijk tot Avonturenland: kinderen lezen zichzelf de wereld rond.

Kom naar de Bieb!

mediawijsheid

Groep 1 en 2

Groep 3

Boekenkisten

Wil jij jouw lessen, thema's of overkoepelende onderwerpen verrijken met een boekencollectie? Bestel dan één van de boekenkisten uit de webshop.

Bekijk de collecties

• Educatiepas

Kom zelfstandig of samen met jouw groep naar de Bibliotheek en leen (extra) leesboeken, informatieve boeken en overige materialen.

Bestel jouw educatiepas >

• Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod? En over leesbevordering en digitale vaardigheden? Meld je aan voor onze nieuwsbrief Educatie 4-12 jaar.

Meld je aan >

Heb je vragen?

Sanne en Mieke helpen je graag. Als leesconsulenten zijn zij de aangewezen personen om al je vragen te beantwoorden. Heb je algemene vragen over bijvoorbeeld de planning van een bibliotheekbezoek, neem dan contact op met educatie@bibliotheekhgh.nl.

de Bibliotheek op school

Met de Bibliotheek op school (dBos) werken Bibliotheek Het Groene Hart en jouw school structureel samen om het leesplezier van leerlingen te vergroten. Op school én thuis.

Meer over de Bibliotheek op school